середу, 10 лютого 2016 р.

"Загальнорозвивальні вправи в системі фізичної культури" Методичний посібник

УПРАВЛІННЯ  ОСВІТИ                                                                            ВИКОНАВЧОГО  КОМІТЕТУ  НОВОМОСКОВСЬКОЇ  МІСЬКОЇ РАДИ
КОЛЕГІУМ  №11                                                                                 ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ  НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД І – ІІІ СТУПЕНІВ



методичний посібник
ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНІ ВПРАВИ В СИСТЕМІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ


Автори: Гречихіна І.М., вчитель фізичної         культури, вчитель вищої категорії



                                                          



м. Новомосковськ
 2015


Рецензенти:
Т.С. Литвинова, вчитель – методист, вчитель вищої категорії (Новомосковський колегіум № 11)


       Методичний посібник розрахований на вчителів фізичної культури загальноосвітніх навчальних закладів і покликаний полегшити підготовку вчителів фізкультури при проведенні підготовчої та основної частини уроку.
       У посібнику представлено значення, класифікація та методичні поради щодо проведення загальнорозвивальних вправ на уроках фізичної культури. У посібнику також представлено комплекси загальнорозвивальних вправ для різних вікових груп учнів: 1 – 4 класи; 5 – 8 класи; 9 – 11 класи – в русі, на лаві, у парах, з гімнастичною палицею.; комплекси вправ для різних груп мязів.


ЗМІСТ
          ПЕРЕДМОВА
1. ЗНАЧЕННЯ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
2. КЛАСИФІКАЦІЯ ВПРАВ ЗА АНАТОМІЧНОЮ ОЗНАКОЮ
- ВПРАВИ ДЛЯ РУК І ПЛЕЧОВОГО ПОЯСА
- ВПРАВИ ДЛЯ ШИЇ
- ВПРАВИ ДЛЯ ТУЛУБА
- ВПРАВИ ДЛЯ НІГ
3. КЛАСИФІКАЦІЯ ВПРАВ ЗА ФІЗІОЛОГІЧНОЮ ОЗНАКОЮ
- ВПРАВИ СИЛОВІ Й ШВИДКІСНО – СИЛОВІ
- ВПРАВИ НА РОЗТЯГУВАННЯ (ГНУЧКІСТЬ)
- ВПРАВИ НА РОЗСЛАБЛЕННЯ
4. ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
- ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ НІГ
- ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ РУК
- ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ РУК
- ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ СИДЯЧИ
- ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ЛЕЖАЧИ
5. ЗАПИС ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
6. ПОКАЗ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
7. ПОСЛІДОВНІСТЬ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ ПРИ СКЛАДАННІ КОМ-ПЛЕКСІВ
8. ВИКОРИСТАННЯ ПРЕДМЕТІВ У ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧИХ ВПРАВАХ
9. МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
10. КОМПЛЕКСИ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
 ВИСНОВКИ
 СПИСОК ДЖЕРЕЛ

ПЕРЕДМОВА
           Фізичне виховання – важливий засіб фізичного, соціального та духовного розвитку учнівської молоді.
           Основною метою навчального предмета «Фізична культура» є: формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовки; гармонійного розвитку природних здібностей та психічних якостей; використання засобів фізичного виховання в організації здорового спо-собу життя. 
           Серед засобів фізичної культури, що застосовуються з метою зміцнення здоров’я та розвитку всіх м’язів людини, провідне місце посідають загальнороз-вивальні вправи, що є невід’ємною складовою уроків фізичної культури в школі.
Загальнорозвивальні вправи необхідні для формування та вдосконалення рухових навичок і вмінь, вони сприяють удосконаленню відчуттів, сприйняття, мислення, пам’яті та уяви.
           Методичний посібник «Загальнорозвивальні вправи в системі фізичної культури» включає в себе теоретичну та практичну частину. Теоретична частина включає в себе значення, класифікацію та методику складання комплексів загаль-норозвивальних вправ. Практична частина включає в себе комплекси вправ, які використовують в своїй роботі вчителі Новомосковського колегіуму №11.

ЗНАЧЕННЯ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
           Загальнорозвиваючі вправи займають значне місце в загальній системі фі-зичного виховання дітей і необхідні для своєчасного розвитку організму, свідомо-го управління рухами, є засобом для зміцнення і розвитку організму.                  Загальнорозвиваючі вправи використовуються на заняттях фізичною культурою, в ранковій гімнастиці, під час фізкультхвилинок. Правильне виконання вправ впливає на фізичний розвиток дітей. 
           Загальнорозвиваючі вправи (ЗРВ) – це рухи окремими частинами тіла або їхніх поєднань, що виконуються з різною швидкістю й амплітудою та м'язовою напругою. ЗРВ спрямовані на підготовку організму учнів до майбутньої роботи, оволодіння рухами, виховання фізичних якостей, оздоровлення органів і систем організму, формування правильної постави. 
           ЗРВ розвивають рухові, психічні якості дитини, готують її до оволодіння складними діями, розвивають силу м'язів, швидкість м'язових скорочень, рухли-вість суглобів, формують правильну поставу. ЗРВ мають ряд особливостей: вони точно дозуються, можуть застосовуватися в різноманітних варіантах і комбінаціях. Це забезпечує виборчий характер впливу на окремі групи м'язів і на певні системи організму. Більшість вправ прості за своєю структурою, вони скла-даються з елементів, які можуть бути виконані окремо. У результаті систематич-ного повторення ЗРВ створюється своєрідний фонд рухового досвіду, рухових якостей і здібностей, необхідних як у життєвій практиці, так і для формування складних гімнастичних навичок. 
           ЗРВ є прекрасним засобом розвитку органів дихання. Кожний комплекс вправ містить вправи, що змініють діафрагму – основний дихальний м'яз, міжре-берні м'язи та м'язи черевного пресу. Ця група м'язів сприяє більш глибокому ди-ханню.
           Систематичне застосування ЗРВ позитивно позначається на функції серця, тому що при цьому навантаження збільшується поступово, чітко дозується, напруга чергується з розслабленням або паузами відпочинку. Як наслідок серцевий м'яз стає сильним, рівнішим, окрім того, рідшає ритм скорочень.
           Вправи також істотно впливають на розвиток нервової системи. Швидкість реакції, координація, усвідомлене володіння рухами має неабияке значення й для розумового розвитку учнів.
           Велике значення ЗРВ відіграють у формуванні постави, що є одним з головних завдань фізичного виховання. Завдяки ЗРВ зміцнюються м'язи, які сприяють правильному положенню хребта й стопи. 
           ЗРВ є універсальним засобом фізичного виховання в школі, тому що їх ви-користовують не тільки на уроках фізичної культури, але й  при проведенні ран-кової гімнастики, фізкультхвилинок. Їх можна виконувати без предметів, із пред-метами (палицями, гантелями, скакалками тощо), а також із взаємною допомогою одне одному при різному шикуванні учнів.

КЛАСИФІКАЦІЯ ВПРАВ ЗА АНАТОМІЧНОЮ ОЗНАКОЮ
           ЗРВ застосовуються для вибіркової дії на розвиток певних м'язових груп, тому відповідно до цього завдання їх класифікують насамперед за анатомічною ознакою:
- вправи для рук і плечового пояса;
- вправи для шиї;
- вправи для тулуба;
- вправи для ніг.
Кожний розділ вправ, класифікованих за анатомічною ознакою, має свої значення.

ВПРАВИ ДЛЯ РУК І ПЛЕЧОВОГО ПОЯСА
           Вправи для рук і плечового пояса зміцнюють м'язи плечового пояса та рук, розвивають необхідну рухливість плечового та грудино – ключичного суглобів, формують правильну поставу. Перешкодою для виконання рухів руками з повною амплітудою зазвичай є вкорочені грудні м'язи. Тому основну увагу у вправах для рук і плечового пояса треба приділяти вправам, що зміцнюють м'язи, які відтягують лопатки до хребетного стовпа й розтягують грудні м'язи. Цьому сприяють також усі основні вихідні положення рук, прийняті в гімнастиці.

ВПРАВИ ДЛЯ ШИЇ
           Вправи для шиї збільшують рухливість суглобів шийних хребців. Зменшують шийну кривизну й зміцнюють м'язи шиї. У цілому все це сприяє правильному положенню й вільному руху голови, гарній поставі.
           Рухи головою виконують у всіх основних площинах. Крім того, можливі й комбіновані рухи. Під час рухів у передньо – задньому напрямку для зменшення шийної кривизни підборіддя, як правило, має бути підібраним. Темп беруть порівняно повільним, особливо під час поворотів голови.
ВПРАВИ ДЛЯ ТУЛУБА
           Вправи для тулуба зміцнюють мускулатуру й збільшують рухливість хребетного стовпа. Усі вправи, пов'язані з нахилом тулуба вперед, сприяють вирівнюванню шийного й поперекового вигинів. Натомість під час нахилу тулуба назад ці вигини збільшуються. Так, наприклад, нахилений уперед тулуб набуває округлої форми, поперековий і шийний вигини вирівнюються, грудна кривизна трохи збільшується. Під час нахилу тулуба назад поперекова й шийна кривизна сильно збільшуються, грудна ж значно вирівнюється. Названі анатомічні особливості визначають більшу чи меншу доцільність тих або інших вправ у бічній площині. Бічні рухи хребетного стовпа в лицьовій або фронтальній площині не викликають особливих труднощів. Повороти ж хребетного стовпа навколо вертикальної осі добре локалізуються фіксуванням таза.
           Вправи для тулуба виконують у трьох площинах: бічній, лицьовій і горизонтальній.
           До вправ у бічній площині належать вправи для м'язів спини (нахили вперед із різних вихідних положень і з різноманітними рухами рук, прогинання назад із різних вихідних положень і з різними рухами руками) і вправи для черевного пресу (нахили назад, вправи в упорі лежачі та вправи з положення лежачи на спині).
           Основне завдання вправ для тулуба в бічній площині – зміцнення м'язів спини й черевного преса, збільшення рухливості хребта та вирівнювання поперекової кривизни.
           Вправи в лицьовій площині, крім зміцнення м'язів черевного преса та спини, передбачають збільшення рухливості хребта в лицьовій площині (нахили в сторони, вправи в упорі, лежачі боком, випади в сторону).
           Вправи в горизонтальній площині поєднують різні повороти тулуба. Залежно від способу виконання руху, поворот тулуба може здійснюватися або в суглобах ніг, або в хребцях.
Щоб виділити поворот у хребті, таз треба залишати нерухомим. Для залучення в рух не тільки поперекових. Але й розташованих вище хребців рекомендують, повертаючи тулуб. Повертати й голову з одночасним рухом рук  у ту ж сторону. Щоб збільшити амплітуду повороту, перед ним не треба робити глибокий вдих. Вправи на повороти тулуба зручно проводити й під час ходьби.

ВПРАВИ ДЛЯ НІГ
           Вправи для ніг поєднують різноманітні кроки, ходьбу, біг і стрибки. До цієї групи варто віднести й такі вправи, за допомогою яких можна ізольовано впливати на збільшення рухливості суглобів і зміцнення мускулатури ніг. Багато цих вправ використовують як вихідні положення під час виконання інших вправ. деякі вправи для ніг, пов'язані зі зменшенням опори, належать до групи вправ у рівновазі.
           З – поміж вправ для ніг виділяють вправи на силу (присідання, випади, стрибки на місці та  в русі), вправи на розтягування (з опорою на ноги нахили до прямих ніг, вправи на випадах), вправи на розслаблення (махи ногами при фіксованому тулубі).
           Для розвитку м'язової сили потрібна така робота м'язів, яка інтенсивністю перевищує роботу м'язів під час звичайної діяльності людини.

КЛАСИФІКАЦІЯ ВПРАВ ЗА ФІЗІОЛОГІЧНОЮ ОЗНАКОЮ
ВПРАВИ СИЛОВІ Й ШВИДКІСНО – СИЛОВІ
           Під вправою на силу слід розуміти рухи, за яких по силенно скорочуються м'язи (у відносно повільному темпі за значного опору). Інтенсивність м'язової напруги можна нарощувати, збільшуючи зовнішнє навантаження (наприклад, вправи з набивним м'ячем або парні вправи) або кількість повторень.
           Щоб вправи на силу давали потрібний результат, необхідно досить часто змінювати їхню форму і кількість повторень. Для розвитку окремих м'язових груп доцільно використовувати передусім вправи динамічного характеру, у ході яких створюються більш сприятливі умови для кровопостачання м'язової тканини.

ВПРАВИ НА РОЗТЯГУВАННЯ (ГНУЧКІСТЬ)
           Під вправами на розтягування слід розуміти вправи, що сприяють розвитку гнучкості, яка відповідає повній нормальній анатомічній рухливості суглобів. нормальна гнучкість створює основу для вільних рухів.
           Рухливість суглобів найчастіше порушується внаслідок укорочення деяких груп м'язів. Досягти нормальної довжини таких м'язів – основне завдання вправ на розтягування.
           У разі систематичних занять гімнастикою нормальну довжину м'язів забезпечують уже ті вправи, у яких рухи виконують за повними амплітудами. У деяких випадках цієї роботи буває недостатньо. Тоді вдаються до спеціальних вправ на розтягування.
           Гнучкість – здатність виконувати рухи з великою амплітудою. Це специфічна якість: людина, яка має добру гнучкість одних суглобів (наприклад, тазостегнових), може виявитися зовсім не гнучкою в інших (скажемо, плечових).
           Розрізняють активну гнучкість, яка виражається в рухах завдяки активному тягненню м'язів, і пасивну гнучкість, що виявляється за допомогою прикладених до рухомої частини тіла зовнішніх сил: ваги, зусиль партнера тощо. Гнучкість залежить від еластичності м'язів і зв'язок. Найбільше значення для розвитку гнучкості має рухливість у суглобах хребта, тазостегнових і плечових суглобах.

ВПРАВИ НА РОЗСЛАБЛЕННЯ
          Вправи на розслаблення сприяють розвиткові вміння позбавляти напруги ті м'язи, які не беруть участь безпосередньо в цьому русі, тобто позбуватися зайвих м'язових затисків.
           До найпростіших вправ на розслаблення належать ті, в основі яких використовується вага окремих частин тіла.
           В основі більш складних вправ лежить пасивне погойдування якої – небудь розслабленої частини тіла коштом активних переміщень головним чином тулуба.
           До ще складніших вправ зараховують ті, у процесі виконання яких розсла-блення відбувається під час переходу з одного положення в інше.
           Дуже цінними є вправи на розслаблення без рухів (наприклад, лежачи на підлозі, розслаблювати  м'язи), тому що, виконуючи такі вправи, учні можуть краще зосередитися на цьому завданні, вчителю легко перевірити ступінь розслаблення.
ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ

ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ НІГ
Основна стійка – тулуб прямий, плечі розведені, руки опущені, ноги прямі, п'ятки разом, носки розведені на ширину ступні, положення рук може бути різне: на поясі, до плечей тощо.
Стійка ноги нарізно – ноги на ширині плечей, вага тіла рівномірно розподілена на обидві ноги. Положення рук може бути різним.
Зімкнута стійка – ступні ніг (п'ятки та носки) разом.
Упор стоячи на колінах – стоячи на обох колінах, спиратись прямими руками на підлогу, спина при цьому пряма, дивитися вперед.
Стійка на колінах – коліна, гомілки, носки спираються об підлогу.
Стійка на правому (лівому) коліні – одна нога коліном, гомілкою та носком спирається на підлогу, інша виставлена вперед, зігнута в коліні, ступня на підлозі; стегно опорної ноги та гомілки виставленої вперед ноги перпендикулярні до підлоги.


ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЛЯ РУК
 Руки вперед (а) – руки підняти на висоту й ширину плечей, долонями всередину.
Руки в сторонни (б) – руки підняти в сторони на висоту плечей, долонями дони-зу.
Руки вгору (в) – руки підняти вгору, паралельно одна одній і відвести назад до відказу, долоні всередину; голова піднята так, щоб можна було бачити кисті рук.
Руки за голову (г) – руки зігнути в ліктях і підняти в сторони, долоні повернути вперед, пальці при цьому торкаються потилиці, голову тримати прямо, лікті відведені в сторони до відказу.
Руки до плечей (д) – руки зігнути в ліктях і напівзігнутими пальцями доторкати-ся до плечей, плечі розвести, лікті притисну¬ти до боків.
Руки перед грудьми (е) – руки зігнути в ліктях і підняти перед¬пліччя та кисті до рівня плечей, кисті долонями вниз, пальці - разом.
Руки на пояс (ж) – руки зігнути в ліктях, кисті на пояс (великий палець поверну-ти назад, інші чотири - вперед), плечі розвести, лікті трохи відвести назад.
Руки за спину (з) – руки, зігнуті в ліктях, торкаються передпліччями спини, кисті тримають якомога ближче до ліктів.
Руки назад (к) – прямі руки відвести назад долонями досередини.




ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ СИДЯЧИ
Ноги вперед – сидячи на підлозі, прямі ноги зімкнуті, носки відтягнуті.
Ноги нарізно – ноги прямі, розведені на 30-40 см, носки відтягнуті.
 Ноги зігнуті — ноги зігнуті у колінах, зімкнуті, ступні на підлозі.
 Ноги схресно – ноги зігнуті у колінах, одна перед іншою.
 Сидячи на п'ятах – гомілки та носки спираються на підлогу, носки повернуті досередини, сідниці на п'ятах, тулуб вертикально. 

ВИХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ ЛЕЖАЧИ
Лежачи на спині – прямі ноги зімкнуті, носки трохи розставлені, руки вздовж ту-луба, долоні донизу, тулуб прямий.
 Лежачи на животі – прямі ноги зімкнуті, руки зігнуті у ліктях долоні одна на одну або руки в упорі, руки вперед.
 Лежачи на правому (лівому) боці – з опорою одним бо¬ком, ноги прямі зімкнуті, руки витягнуті вгору.

ПРОМІЖНІ ПОЛОЖЕННЯ І РУХИ
Руками: 
- руки вниз – назовні, вперед – назовні, вгору – назовні;
- руки вперед – донизу, вперед – догори, вправо – донизу, вправо – догори, вліво – донизу, вліво – догори;
- руки вперед – донизу – назовні, вперед – догори – назовні.
Коли руки займають положення до середини, треба називати і писати: руки вперед – до середини, права зверху або руки вгору – до середини, права спереду.
Ногами:
      - ноги вперед – назовні, вперед – до середини, назад – назовні, назад – до середини;
      - згинання ноги в колінному суглобі назад.
Тулубом:
       - нахили вперед – вправо, вперед – вліво, назад – вправо, назад – вліво;
       - повороти вправо, вліво на 45 градусів.
Головою: 
- нахили вперед – вправо, вперед – вліво, назад – вправо, назад – вліво;
- повороти вправо, вліво на 45 градусів.
Упори і положення тіла.
Це положення, в яких руки, ноги та інші частини тіла спираються на підлогу.
Упор присівши: на обох ногах, на одній з різними положеннями другої ноги (в сторону, вперед, назад).
 Упор стоячи: положення, в якому ноги прямі, а руки спираються на підлогу.
 Упор лежачи (спереду, позаду, боком).
Сиди на підлозі (ноги разом, нарізно, з прямими або зігнутими ногами, прямо або з поворотом) в упорі позаду або з різними положеннями рук без опори на підлогу.
Положення лежачи на підлозі на животі, спині, боком.

ЗАПИС ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
           Запис загальнорозвиваючих вправ робиться відповідно до прийнятої в гімнастиці термінології. Вона повинна бути короткою; чітко відображати струк-туру рухів, підкреслюючи головне. При записі вправи зазначають його назву, вихідне положення (для ніг, тулуба, рук), напрямок, його кінцеве положення, яке займає учень після виконання вправи, та поєднання фаз дихання з частинами вправи.
           Вихідне положення пишеться скорочено – в.п., цифрами позначають раху-нок. При записі вихідного положення запис дається у такій послідовності: спочат-ку положення тіла (якщо стоячи, то не пишуть), ніг, потім рук (рук з предметом), місцезнаходження предмета. Наприклад: повороти тулуба. В.п. – стійка ноги нарізно, руки на поясі. 1 -  поворот тулуба праворуч, руки в сторони (вдих); 2 – в.п. (видих); 3-4 – те ж саме ліворуч. Повторити 8 разів.
           Деякі терміни пишуться скорочено: основна стійка - о.с; права рука (нога) - пр. рука (нога); ліва рука (нога) - лів.рука (нога). При написанні вихідних поло-жень (стоячи, сидячи, лежачи, на колінах) там, де не зазначено, у якому положенні знаходяться руки, мається на увазі - руки внизу. Фази дихання (вдих та видих) пишуться в тому випадку, якщо потрібно звернути на це особливу увагу. При довільному диханні ніяких поміток не роблять.
На практиці встановлено такий порядок записування:
- порядковий номер вправи, назва вправи (кола, нахили, повороти, присідан-ня, випади і т.п.); 
- вихідне положення (для ніг, рук, тулуба);
- напрям рухів (вправо, вліво, вгору, вниз, назад, вперед і т. д.); 
- кінцеве положення руху;
- рахунок, під який виконується вправа.
Наприклад:
а) В. п.  – ст. ноги нарізно, руки на поясі.
    1 - …
    2 - В.п. 
б) В. п.  – ст. ноги нарізно, руки на поясі.
    1 - … 
    2 - В.п. 
                3 - … 
    4 - В.п.
в) В. п.  – ст. ноги нарізно, руки в сторони.
    1 - 2  - …
    3 - 4 - …
г) В. п.  – ст. ноги нарізно, руки на поясі.
    1-4 - …
    5-8 - …
д) В. п.  – вузька ст., руки в сторони.
    1-2-3 - …
    4 – В. п.
ПОКАЗ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
           При показі (натуральній демонстрації) у дітей створюється зорове уявлення про рух. Щоб створити у дитини цілісне зорове уявлення про рух і спонукати її до найкращого виконання, треба показувати рух правильно, зразково, в нормальному темпі, з підкресленою легкістю. Вправа демонструється багаторазово. При цьому характер показу змінюється. Спочатку створюється зорове уявлення про вправу, надалі – уточнюються окремі елементи техніки руху. Показом не слід зловживати, особливо при закріпленні рухових умінь та навичок, коли у дітей вже утворилося зорове та м’язово-рухове уявлення. Доцільніше, показавши рух, надалі викликати у дітей образ словом, активізуючи при цьому мислення дитини. Доцільно показувати вправи на підвищенні, користуючись, звичайно, «дзеркальним» показом. При шикуванні в коло вчитель при показі займає місце поряд з дітьми. 
Показуючи вправу під час ходьби в колоні по одному, вчитель здійснює показ вправи, йдучи назустріч дітям. Присідання з випрямленою спиною, і нахили вперед і назад доцільно показувати стоячи боком, найскладніші вправи слід показувати в різних площинах, щоб створити правильне уявлення про рух.
Щоб діти добре сприйняли показ вправи, необхідно їх правильно шикувати. Спереду повинні стояти діти, менші на зріст. До показу вправ слід залучати і дітей.
ПОСЛІДОВНІСТЬ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ ПРИ СКЛАДАННІ КОМПЛЕКСІВ
           Виконання ЗРВ здійснюється на початку уроку та в кінці уроку – для по-глибленого розвитку фізичних якостей. Вправи для розминки добирають відпові-дно до завдань, зовнішніх умов і особливостей тих рухів, які потрібно виконувати на уроці. Кількість вправ має бути достатньою. Зовнішньою ознакою того, що розминки достатньо, є поява легкого поту (настання моменту тепловіддачі). Оп-тимальна тривалість розминки – 8-15 хвилин. 
При підборі необхідно дотримуватись такої послідовності: 
1. Вправа типу «потягування» - здійснює зміцнення м’язів верхніх кінцівок і плечового пояса, випрямлення хребта, сприяє закріпленню правильної постави.
2. Вправа для м’язів рук, плечового пояса, м’язів шиї розвиває культуру рухів. Слід пам’ятати, що колові рухи руками здійснюються перед рив-ковими.
3. Рухи нижніми кінцівками, присідання, випади – зміцнюють м’язи кінці-вок, збільшують рухливість в суглобах, сприяють загальному підвищен-ню кровообігу. 
4. Рухи тулубом вперед, назад - зміцнюють м’язи спини, живота, тазового дна, збільшують рухливість хребта; роблять загальний вплив на внутрі-шні органи.
5. Нахили тулуба в лицьовій площині, повороти – зміцнюють бокові м’язи тулуба, тазового дна і черевного пресу.
6. Комплексні вправи на суміщення рухів руками і ногами – збільшують рухливість в суглобах кінцівок і розвивають координацію рухів.
7. Вправи для розтягування м’язів сприяють розвитку гнучкості.
8. Стрибки, підскоки – посилення діяльності органів дихання и кровообігу; підвищення обміну речовин.
9. Ходьба з поступовим сповільненням – поступове заспокоєння органів дихання та кровообігу.
10. Дихальні вправи, вправи на координацію, вправи на розслаблення.

ВИКОРИСТАННЯ ПРЕДМЕТІВ У ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧИХ ВПРАВАХ
           Багато вправ проводяться з предметами. Дії предметами дають можливість домогтися більшої виразності рухових уявлень, які ґрунтуються на різних відчуттях і сприйняттях. Всі вправи з предметами в тій чи іншій мірі вимагають роботи пальців рук – це активізує діяльність аналізаторних систем. 
           Прапорці – дії з ними вимагають великої координації кистей, з ними зручно виконувати обертальні рухи, похитування, помахи. Фізичне навантаження прапорці збільшують незначно.
           Кубики допомагають розвивати просторову орієнтацію, кубики також мало впливають на напругу м'язів, тулуба, ніг.
           М'ячі гумові – вони сприяють розвитку координації, спритності, швидкості рухів, швидкості рухової реакції, окоміру, орієнтування в просторі, проте навантаження на м'язи плечового пояса і тулуба збільшується незначно. Вправи з набивними м'ячами більш корисні для розвитку сили м'язів, формування стопи. 
           Гімнастичні палиці, жердина – збільшується м'язова напруга, набувається більш точна фіксація різних положень рук, тулуба, голови і ніг.
           Обручі – вправи дають інтенсивне фізичне навантаження на всі великі групи м'язів, ці вправи розвивають узгодженість дій, координацію.
           Скакалки, мотузки – вправи розвивають спритність, координацію, ритмічність рухів.
           Гімнастична лавка – в цих вправах значно зростає навантаження на певні групи м'язів, тому що тут з'являються незвичайні вихідні положення.
           Гімнастичні сходи створюють можливість для збільшення навантаження на великі групи м'язів, при цьому добре формується постава.

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ 
ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
Слід знати, що ЗРВ за складністю повинні відповідати вікові, статі, а також фізичному розвиткові і технічній підготовці.
У комплекс включають 6-12 вправ для різних  м’язових груп та систем ор-ганізму. 
Кожну вправу треба будувати на 2, 4 або 8 рахунків, що полегшує лічбу під час виконання вправи. 
Чергувати вправи, що виконуються в швидкому темпі з вправами повільни-ми, статичні вправи з динамічними. 
На початку комплексу не можна давати вправи на розтягування, тому що м’язи ще не розігріті і не підготовлені до виконання вправ на розтягування, а це може призвести до травматизму.
Найкраще виконувати ЗРВ потоковим методом. Для цього їх складають так, щоб кінцеве положення попередньої вправи було зручним в.п. для наступ-ної. З дітьми молодшого шкільного віку можна користуватися імітаційним та ігровим методами проведення ЗРВ. 
Після стрибкових вправ не можна відразу зупиняти учні в, бо це дуже нега-тивно впливає на серцево-судинну систему. Тому після стрибків слід негай-но подати команду «На місці кроком – руш!»
Рухи руками і ногами по відношенню один до одного бувають:
- однойменними – збігаються напрямком зі стороною кінцівок;
- різнойменними – протилежними;
- одночасними – виконуються кінцівками одночасно;
- почерговими – виконуються спочатку одною кінцівкою (рукою або ногою), а потім другою;
- послідовними – рух виконується один за одним з відставанням однієї кінцівки на половину амплітуди.
Усі рухи тулубом, кінцівками та головою можуть виконуватись у трьох площинах
- в лицевій – проходить по передній (задній) стороні тіла;
- в боковій – проходить по передньо - задньому напрямку стосовно до тіла;
- в горизонтальній – проходить по горизонталі стосовно до тіла (неза-лежно від його положення).
Загальнорозвивальні вправи поділяють ще за принципом розвитку рухових якостей (сила, гнучкість, спритність, витривалість, розслаблення). Розв’язують ці завдання правильним добором відповідних за характером вправ (силових, на розтягування тощо) і, відповідно, методикою їх викорис-тання, тобто способом їх виконання.
Ускладнити вправи з рівноваги можна: зміною вихідних положень рук; ру-хами рук, тулуба, ніг; введенням додаткових предметів (м’яч, палиця, ска-калка, обруч); зміною способів пересування (на ступнях, носках, пристав-ним і перемінним кроком); додатковими завданнями (переступання, підлі-зання, кидання, ловіння); зменшити площі опори, підвищенням опори.

КОМПЛЕКСИ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ
Вправи у русі для учнів 1 – 4 класів
1. Вихідне положення (В.П.) – руки вниз. 1 – руки в сторони; 2 – В.П.
2. В.П. – руки на пояс. 1 – 2 – відвести лікті назад; 3 – 4 – В.П.
3. В.П. – те саме. 1 – 2 – ходьба на носках, руки вгору; 3 – 4 – В.П.
4. В.П. – те саме. 1 – підняти плечі вгору; 2 – В.П.
5. В.П. – руки до плечей. 1 – руки в сторони; 2 – В.П.
6. В.П. – руки за спину. 1 – нахил уперед; 2 – випрямитися.
7. В.П. – нахил, руки на правому коліні. 1 – пружинистий нахил, руки на ліве коліно; 2 – те саме, руки на праве коліно.
8. В.П. – руки на пояс. 1 – крок лівою ногою, нахил ліворуч; 2 – те саме в ін-ший бік.
9. В.П. – руки зігнути перед грудьми. 1 – крок лівою ногою, поворот ліворуч; 2 – те саме в інший бік.
10. В.П. – руки на пояс. 1 – кроком правою, мах зігнутою лівою вперед; 2 – те саме в інший бік. 
11. В.П. – руки за голову. 1 – кроком правою, зігнутою лівою назад; 2 – те саме в інший бік.
12. В.П. – руки на пояс. Стрибки на обох ногах із просуванням вперед.
Вправи у парах для учнів 1 – 4 класів
1. Вихідне положення (В.П.) – стоячи спиною одне до одного, триматися за руки. 1 – руки в сторони; 2 – підвестися навшпиньки, руки вгору; 3 – руки в сторони; 4 – В.П.
2. В.П. – стоячи обличчям одне до одного, тримаючись за руки, пряма ліва ру-ка попереду. 1 – зігнути ліву руку, випрямляючи праву; 2 – В.П.
3. В.П. – те саме, руки вниз. 1 – ліву (перший учень), праву (другий учень) но-гу  в сторону на носок, руки в сторони; 2 – нахил ліворуч (перший учень), праворуч (другий учень); 3 – випрямитись; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме в інший бік.
4. В.П. – те саме, стійка ноги нарізно, руки на плечі партнера. 1 – 3 – три пру-жинистих нахили, натискаючи на плечі партнера; 4 – В.П.
5. В.П. – стоячи спиною одне до одного, стійка ноги нарізно, руки в сторони, триматися за руки. 1 – поворот праворуч; 2 – те саме ліворуч.
6. В.П. – те саме, руки внизу. 1 – мах правою ногою, руки в сторони; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме в інший бік.
7. В.П. – стоячи обличчям одне до одного, стійка ноги нарізно, тримаючись внизу за руки. 1 – присід на правій нозі, ліва в сторону (перший учень), на лівій нозі, права в сторону (другий учень); 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме в інший бік.
8. В.П. – сидячи обличчям одне до одного, ноги нарізно, спираючись ступня-ми, триматися за руки. 1 – нахил уперед (перший учень), назад (другий учень); 2 – те саме в інший бік.
9. В.П. – сидячи в упорі позаду обличчям одне до одного, спиратися ступнями, права нога зігнута, ліва пряма. 1 – змінити положення ніг; 2 – В.П.
10. В.П. – стоячи обличчям одне до одного, руки на плечі партнерові. 1 – 4 – кроком галопу праворуч по колу помінятися місцями; 5 – 8 – те саме в ін-ший бік.
Вправи на гімнастичній лаві для учнів 1 – 4 класів
1. В.П. – стоячи обличчям до лави, права нога на лаві, руки вперед. 1 – стійка на носках на лаві, руки вгору; 2 – В.П.; 3 – руки  в сторони; 4 – змінити по-ложення ніг; 5 – 8 – те саме з другої ноги.
2. В.П. – упор лежачи, руки на лаві. 1 – зігнути праву руку; 2 – зігнути ліву ру-ку до торкання грудьми лави; 3 – розігнути праву руку; 4 – В.П.
3. В.П. – те саме. 1 – зігнути праву руку; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме лівою рукою.
4. В.П. – те саме. Переставляючи ноги та руки праворуч, обійти лаву  в упорі лежачи. Потім те саме в інший бік.
5. В.П. – стоячи вздовж на лаві. 1 – 3 – три пружинистих нахили, торкаючись краю лави; 4 – В.П.
6. В.П. – стоячи обличчям до лави, пряма права нога на лаві, руки в сторони. 1 – стійка на носку лівої ноги, руки в гору; 2 – В.П.; 3 – мах правою ногою; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме, змінивши положення ніг.
7. В.П. – те саме стоячи правим боком до лави. 1 – 2 – двічі потягнутися пра-воруч; 3 – 4 – те саме в інший бік; 5 – 8 – те саме, стоячи до лави лівим бо-ком.
8. В.П. – стоячи на лаві, руки в сторони. 1 – підняти зігнуту праву ногу, оплеск під нею; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме лівою ногою.
9. В.П. – сидячи вздовж на лаві, руками взятися за ближній край. 1 – мах пра-вою ногою; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме лівою ногою.
10. В.П. – те саме, ноги зігнути. 1 – 2 – нахил назад до горизонтального поло-ження; 3 – 4 – В.П.
11. В.П. – стоячи обличчям до лави, зігнута права нога на лаві, руки біля гру-дей. 1 – стрибком змінити положення ніг; 2 – стрибком набути В.П.
Вправи з гімнастичною палицею для учнів 1 – 4 класів
1. В.П. – палиця перед грудьми. 1 – палицю уперед; 2 – В.П.; 3 – стійка на нос-ках, палицю вгору; 4 – В.П.
2. В.П. – палицю вертикально вперед, права рука зверху. 1 – пружинисто під-німаючись на носках, змінити положення палиці (ліва рука зверху); 2 – В.П.
3. В.П. – стійка ноги нарізно, палицю вниз. 1 – 2 – палицю вгору, поворот ту-луба праворуч із нахилом назад; 3 – 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме ліворуч.
4. В.П. – палицю за голову. 1 – випад ліворуч із нахилом праворуч, палицю вгору; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме в інший бік.
5. В.П. – стійка ноги нарізно, палицю назад. 1 – 2 – нахил, палицю максималь-но за спину; 3 – 4 – В.П.
6. В.П. – стійка ноги нарізно, палицю за спиною затиснути ліктями. 1 – 3 – на-хил назад; 4 – В.П.
7. В.П. – палицю вертикально за спину, права рука зверху. 1 – присісти; 2 – піднятися, змінивши положення палиці (ліва рука зверху).
8. В.П. – лежачи на животі, палиця стоїть вертикально на підлозі, триматися за нижній кінець прямими руками (права над лівою). 1 – 4 – підніматися, пере-хоплюючись правою рукою над лівою; 5 – 8 – у такий самий спосіб набути В.П.
9. В.П. – сід у групуванні, палиця під колінами. 1 – перекат назад до торкання лопатками і потилицею підлоги; 2 – перекатом уперед В.П.
10. В.П. – лежачи на спині, палицю вгору. 1 – мах правою ногою, палицю впе-ред до торкання ноги; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме другою ногою.
11. В.П. – руки на пояс, палиця на підлозі праворуч. 1 – стрибок через палицю праворуч; 2 – те саме в інший бік.
Вправи у русі для учнів 5 – 8 класів
1. Вихідне положення (В.П.) – руки вниз. 1 – руки в сторони; 2 – руки вгору; 3 – руки вперед; 4 – В.П.
2. В.П. – руки до плечей. 1 – 4 – чотири оберти руками вперед; 5 – 8 – те саме назад.
3. В.П. – руки перед грудьми, пальці в «замок». Обертання кистями під час хо-дьби; 1 – 4 – на носках; 5 – 8 – на п'ятах; 9 – 12 – на зовнішній стороні сто-пи; 13 – 16 – на внутрішній стороні стопи.
4. В.П. – руки вгору, пальці в «замок». 1 – 3 – пружинисті відведення рук на-зад; 4 – В.П.
5. В.П. – руки за голову. 1 – кроком лівою, поворот ліворуч, руки в сторони; 2 – приставляючи праву ногу, руки за голову; 3 – кроком правою, поворот праворуч, руки в сторони; 4 – приставляючи ліву ногу, руки за голову.
6. В.П. – те саме. 1 – кроком лівою, мах зігнутою правою ногою назад до тор-кання правого ліктя; 2 – те саме в інший бік.
7. В.П. – руки вгору. 1 – приставний крок лівою ногою; 2 – 4 – три пружинис-тих нахили, торкаючись руками носків; 5 – 8 – те саме в інший бік.
8. В.П. – руки на пояс. 1 – 4 – чотири кроки на носках, руки вгору; 5 – 8 – чо-тири кроки в присіді, руки в сторони.
9. В.П. – те саме. 1 – випад лівою ногою; 2 – те саме другою ногою.
10. В.П. руки за голову. 1 – крок лівою, мах правою ногою; 2 – те саме з лівої ноги.
11. В.П. – присід, руки на пояс, правим боком до напрямку руху. 1 – 3 – три приставних кроки праворуч; 4 – поворот кругом у присіді; 5 – 7 – три при-ставних кроки ліворуч; 8 – поворот кругом у присіді.
12. В.П. – руки на пояс. 1 – стрибок із просуванням уперед , ноги нарізно; 2 – те саме на обох ногах.
Вправи у парах для учнів 5 – 8 класів
1. Вихідне положення (В.П.) – стоячи обличчям одне до одного, триматися за руки. 1 – 2 – руки вгору, ліву ногу назад; 3 – 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме в інший бік.
2. В.П. – стійка ноги нарізно спиною одне до одного, руки зчеплені в ліктях.1 – 3 – три пружинистих нахили ліворуч (перший учень), праворуч (другий учень); 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме в інший бік.
3. В.П. – стоячи обличчям одне до одного. 1 – 3 – три пружинистих нахили, торкаючись підлоги (перший учень), натискання руками на лопатки для по-глиблення нахилу (другий учень); 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме, помінявшись мі-сцями.
4. В.П. – стоячи спиною одне до одного, триматися вгорі руками. 1 – випад правою ногою, нахил назад; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме другою ногою.
5. В.П. – стійка ноги нарізно обличчям одне до одного, нахилитися вперед, ру-ки на плечі. 1 – поворот ліворуч (перший учень), праворуч (другий учень); 2 – те саме в іншій бік.
6. В.П. – стійка ноги нарізно спиною одне до одного, руки зчеплені у ліктях. 1 – присісти; 2 – В.П.
7. В.П. – упор лежачі ноги нарізно (перший учень), утримувати ноги партнера біля пояса (другий учень). 1 – згинання рук (перший учень), присідання (другий учень); 2 – В.П. Потім помінятися місцями.
8. В.П. – стоячи в півоберта правим боком одне до одного, права рука на пра-вому плечі партнера. 1 – мах лівою ногою; 2 – змінити В.П. (лівим боком одне до одного, ліва рука на лівому плечі партнера); 3 – 4 – те саме в інший бік.
9. В.П. – те саме, права нога попереду, руки на плечі. 1 – стрибком змінити положення ніг; 2 – стрибком В.П.
Вправи з гімнастичною палицею для учнів 5 – 8 класів
1. В.П. – палиця вниз. 1 – палицю на груди; 2 – стійка на лівій нозі, праву на-зад на носок, палицю вгору; 3 – палицю вперед; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме на другій нозі.
2. В.П. – палицю вгору. 1 – праву руку до плеча; 2 – ліву руку до плеча, пали-цю за головою; 3 – праву руку вгору; 4 – ліву руку вгору, палиця у В.П.
3. В.П. – стійка ноги нарізно, палиця на грудях. 1 – поворот праворуч, палицю вгору; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме в інший бік.
4. В.П. – те саме. 1 – 3 – нахил ліворуч, відпускаючи праву руку, вільним кін-цем палиці торкнутися підлоги ліворуч, ліву руку вниз; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме в інший бік.
5. В.П. – стійка ноги нарізно, палиця вгору. 1 – нахил, палицю покласти на підлогу; 2 – стійка на носках, руки вгору; 3 – нахил, узяти палицю; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме в іншу сторону.
6. В.П. – лежачи на животі, палиця за спиною. 1 – 2 – повільно прогнутися, відводячи палицю прямими руками назад; 3 – 4 – В.П.
7. В.П. – сід ноги нарізно, палиця вперед.1 – 3 – пружинисті нахили, почергово торкаючись підлоги правим і лівим кінцем палиці; 4 – В.П.
8. В.П. – палиця вниз. 1 – 2 – присід на лівій нозі, праву пряму назад, торкати-ся палицею підлоги; 3 – 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме на правій нозі.
9. В.П. – те саме. 1 – 2 – не відпускаючи рук, лівою ногою крок через палицю; 3 – 4 – те саме у зворотному напрямку; 5 – 8 – те саме правою ногою.
10. В.П. – палиця за кінець у правій руці. 1 – 8 – обертаючи палицю під ногами в горизонтальній площині, стрибки через неї; 9 – 16 – те саме, тримаючи па-лицю в лівій руці.
Вправи в русі для учнів 9 – 11 класів
1. Вихідне положення (В.П.) – руки вниз. 1 – ходьба на носках, руки до пле-чей; 2 – руки вгору; 3 – руки в сторони; 4 – В.П.
2. В.П. – руки перед грудьми. 1 – руки в сторони; 2 – В.П.; 3 – руки вгору; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме під час підскоків.
3. В.П. – руки вгору. 1 – 4 – чотири оберти руками вперед; 5 – 8 – те саме на-зад.
4. В.П. – руки за спину, пальці в «замок». 1 – 3 – пружинисті відведення рук назад; 4 – В.П.
5. В.П. – праву руку в гору, спиною до основного напрямку. 1 – 4 – ходьба спиною вперед з почерговими обертаннями рук назад.
6. В.П. – праву руку за спину. 1 – крок правою, нахил, торкнутися носка лівою рукою; 2 – випрямитись і змінити положення рук (ліва рука за спину); 3 – 4 – те саме в інший бік.
7. В.П. – руки вгору, пальці в «замок». 1 – крок правою ногою, нахил право-руч; 2 – крок лівою, нахил ліворуч; 3 – крок правою, поворот праворуч, ру-ки праворуч; 4 – крок лівою, поворот ліворуч, руки ліворуч.
8. В.П. – руки вгору. 1 – крок лівою ногою; 2 – підняти зігнуту праву ногу з нахилом уперед до торкання лобом коліна; 3 – 4 – те саме в інший бік.
9. В.П. – руки вниз. 1 – випад кроком правою ногою з поворотом праворуч, руки праворуч; 2 – те саме в інший бік.
10. В.П. – те саме. 1 – випад кроком правою ногою; 2 – 3 – пружинисті згинання та розгинання правою ногою; 4 – стійка на правій нозі, ліва позаду; 5 – 8 – те саме в інший бік.
11. В.П. – присід, руки на коліна. 1 – стрибок прогинаючись із просуванням уперед, руки вгору; 2 – В.П. 
Вправи у парах для учнів 9 – 11 класів
1. В.П. – стоячи спиною один до одного, триматися за руки. 1 – кроком правої ноги, руки вгору, прогнутися; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме в інший бік.
2. В.П. – стійка ноги нарізно, обличчям одне до одного, руки на плечі. 1 – на-хил ліворуч (перший учень), праворуч (другий учень); 2 – пружинистий на-хил уперед; 3 – 4 – те саме в інший бік.
3. В.П. – стоячи боком одне до одного, руки на плечі, вільні руки на пояс. 1 – нахил, натискаючи на плечі одне одному; 2 – присід; 3 – пружинистий на-хил; 4 – В.П., один з партнерів переходить на інший бік; 5 – 8 – те саме, сто-ячи другим боком одне до одного.
4. В.П. – сидячи спиною одне до одного, тримаючись руками вгорі. 1 – нахил уперед (перший учень), піднімаючи партнера на спину; 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме, помінявшись місцями.
5. В.П. – стоячи обличчям одне до одного, руки вперед прямі, триматися за руки партнера. 1 – 4 – почергові присідання на одній нозі; 5 – 8 – присідан-ня на одній нозі водночас.
6. В.П. – тримаючись за руки, обличчям одне до одного присід (перший учень), праву ногу на ліве плече партнера (другий учень). 1 – 4 – поступове випрямлення (перший учень), нахил до правої ноги (другий учень); 5 – 8 – В.П.; 9 – 16 – змінити положення ніг. Потім помінятися місцями.
7. В.П. – лежачи на спині, руки вперед, руки вперед (перший учень), упор ле-жачи на руках партнера зі сторони голови (другий учень). 1 – згинання рук (перший учень); 2 – В.П.; 3 – 4 – те саме другий учень. Потім помінятися місцями.
8. В.П. – один партнер сидить на плечах у іншого. Ходьба з партнером на пле-чах.
9. В.П. – стоячи обличчям одне до одного, права рука на плечі, ліва рука три-має праву ногу. Стрибки ліворуч, праворуч, уперед, назад. Те же саме, змі-нивши положення ніг.
Вправи з гімнастичною палицею для учнів 9 – 11 класів
1. В.П. – палиця у правій руці за середину. 1 – 8 – ходьба на місці, передаючи палицю з руки в руку перед собою і за спиною.
2. В.П. – палиця горизонтально вперед – угору. 1 – 4 – «вісімка» палицею в го-ризонтальній площині над головою; 5 – 8 – те саме під час ходьби на місці.
3. В.П. – палиця вниз. 1 – палиця вгору: 2 – викрут у плечових суглобах, опус-тити палицю назад; 3 – викрут у зворотному напрямку, палицю вгору; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме вузьким хватом.
4. В.П. – стійка ноги нарізно, палиця вниз. 1 – 3 – три пружинистих нахили лі-воруч, палицю вертикально, права рука зверху; 4 – В.П.; 5 – 8 – те саме пра-воруч.
5. В.П. – стійка ноги нарізно, палиця вертикально на підлозі, руки зверху. 1 – 3 – три пружинистих нахили прогнувшись, руки прямі; 4 – В.П.
6. В.П. – те саме , руки в сторони, палиця в лівій руці хватом за середину. 1 – 3 – нахил, передати палицю між ногами в праву руку; 4 – В.П.
7. В.П. – палиця внизу. 1 – випад правою ногою, палиця вгору; 2 – 3 – згинаю-чи ліву ногу, два пружинистих нахили, торкаючись палицею носка прямої правої ноги; 4 – приставити праву ногу у В.П.; 5 – 8 – те саме випадом лі-вою ногою.
8. В.П. – лежачи на спині, палиця вгору. 1 – 2 – сід кутом, палиця вперед; 3 – 4 – В.П.
9. В.П. – упор лежачи, палиця поперек на підлозі на рівні стегон. 1 – перестри-буючи через палицю, упор присівши; 2 – стрибком набути В.П.
10. В.П. – палиця вперед хватом знизу на зігнутих руках. Стрибки на місці, під-кидаючи і ловлячи палицю, чергувати хват зверху та знизу.

ВПРАВИ ДЛЯ М'ЯЗІВ РУК І ПЛЕЧОВОГО ПОЯСА
1. В. п. – основна стійка, руки до плечей. 1 – 2 – правою рукою потягнутися вгору, голову вгору – вдих, 3 – 4 – повернутись у в.п. – видих, 5 – 6 – лівою рукою потягнутися вгору, голову вгору – вдих, 7 – 8 – повернутись у в.п. – видих. Зробити ту ж вправу двома руками. Піднімаючи руки, тягтися всім корпусом угору, навшпиньки не підніматися.
2. В.п. – основна стійка, руки внизу, пальці переплетені. 1 – 2 – згинаючи руки перед грудьми й піднімаючи їх долонями вгору, потягнутися всім тілом, на-вшпиньки не підніматися – вдих, 3 – 4 – руки через сторони вниз – видих.
3. В.п. – основна стійка. 1 – 2 – праву руку вгору, ліву вниз, потягнутися – вдих, 3 – 4 – повернутися у в.п. – видих, 5 – 6 – ліву руку вгору, праву – униз – вдих, 7 – 8 – повернутися у в.п. – видих.
4. В.п. – основна стійка, руки за головою, 1 – 2 – руки вгору, потягнутися – вдих, 3 – 4 – повернутися у в.п. – видих.
5. В.п. – ноги нарізно, руки опущені. 1 – 2 – руки через сторони за голову, про-гнутися – вдих, 3 – 4 – руки через сторони вниз, повернутись у в.п. - видих.

ВПРАВИ ДЛЯ М'ЯЗІВ ЧЕРЕВНОГО ПРЕСУ
1. В.п. – ноги нарізно, руки на поясі. 1 – 3 – три пружинних нахили праворуч, 4 – повернутись у в.п. те саме в іншу сторону. Нахил робити точно в сторо-ну, уперед не нахилятися, ноги в колінах не згинати. Дихання довільне.
2. В.п. – сидячи, упор ззаду. 1 – 4 – підняти ноги вгору під кутом 45 градусів – вдих, 5 – 8 – повернутись у в.п. – видих. Спину тримати прямо, носки й ко-ліна натягнути.
3. В.п. – упор, стоячи на колінах. 1 – 2 – зігнути руки, випрямивши коліна – вдих, 3 – 4 – повернутись у в.п. – видих. Руки згинати одночасно з випрям-ленням ніг.
4. В.п. – ноги нарізно, руки внизу. 1 – 3 – три пружинних нахили вправо, праву руку на пояс, ліву за голову, 4 – повернутись у в.п. те саме в іншу сторону. Дихання довільне.
5. В.п. – сидячи, упор ззаду. 1 – 2 – розводячи ноги нарізно, з'єднати їх у горі – вдих, 3 – 4 – розводячи ноги нарізно, з'єднати їх унизу – видих.
6. В.п. – стоячи на колінах, руки внизу. 1 – 2 – відхилити корпус назад – вдих, 3 – 4 – повернутись у в.п. У попереку не прогинатися, підборіддя тримати притиснутим до грудей. Темп повільний.
7. В.п. – упор лежачи. Виконання : а) не зрушуючи ніг із місця, пересуватися на руках по колу; б) не зрушуючи рук із місця, переступати ногами по колу. Корпус тримати прямо, не прогинатися.

ВПРАВИ ДЛЯ ГНУЧКОСТІ ХРЕБТА ТА М'ЯЗІВ СПИНИ
1. В.п. – лежачи на спині, руки вздовж тіла, долонями вниз. 1 – 2 – прогнутися в спині – вдих, 3 – 4 – повернутись у в.п. – видих. Прогинаючись у спині, упор припадає більше на руки, голову й таз від підлоги не відривати. Впра-ву виконувати у повільному темпі.
2. В.п. – сидячи, упор позаду. 1 – 2 – прогнутися, відірвавши таз від підлоги, голову відхилити назад – вдих, 3 – 4 – повернутись у в.п. – видих.
3. В.п. – упор стоячи на колінах. 1 – 2 – зігнути руки, праву ногу випрямити вгору – вдих, 3 – 4 – повернутись у в.п. – видих. Те саме лівою ногою.
4. В.п. – лежачи на животі, узятися руками за гомілковостопні суглоби, ноги нарізно. 1 – 2 – прогнутися, відірвавши груди й стегна від підлоги, голову назад – вдих, 3 – 4 – пауза напруження, 5 – 6- повернутись у в.п. – видих, 7 – 8 – пауза – розслаблення м'язів.
5. В.п. – лежачи на спині, руки витягнути вперед долонями вниз. 1 – 4 - підні-маючи ноги, завести їх за голову й торкнутися носками підлоги за головою – вдих, 5 – 8 – повернутись у в.п. – видих. Темп повільний.
6. В.п. – упор лежачи, руки зігнуті. 1 – 4 – випрямляючи руки, прогнутися – вдих, 5 – 8 – повернутись у в.п. – видих. Піднімати тіло тільки до попереку.
7. В.п. – стійка на колінах, руки в упорі, спина кругла, голова опущена. 1 – 2 – прогнутися в спині, голову відвести назад – вдих, 3 – 4 – повернутись  у в.п. – видих. Темп середній.

ВПРАВИ ДЛЯ М'ЯЗІВ РУК
1. В.п. – упор присівши. 1 – відірвавши руки від підлоги, кидком уперед пере-йти в упор лежачи, одночасно виставивши одну ногу вперед так, щоб вона сприяла зменшенню удару об підлогу, але не приймала на себе всю вагу ті-ла, 2 – 4 – пауза, 5 – 8 – пересунути руки назад. Повернутись  у в.п.
2. В.п. – упор присівши. 1 – поштовхом ніг підкинути таз  і «брикнути» ногами назад – угору, 2 – повернутись у в.п.
3. В.п. – основна стійка. 1 – 4 – піднімаючи руки в сторони, зробити чотири колові рухи кистями вгору, 5 – 8 – опускаючи руки вниз, зробити колові ру-хи кістями вниз. Лікті при цьому не згинати.
4. В.п. – основна стійка, руки в сторони, долоні вгору. 1 – 4 – колові рухи пе-редпліччя вгору, 5 – 8 – колові рухи передпліччя вниз. Плечі не опускати. Коли руки наближаються до грудей, долоні повернути всередину.
5. В.п. – упор лежачи. Виконання: стрибок на руках із сплеском у долоні. пе-ред поштовхом руками прогнутися й, не фіксуючи цього положення, відразу ж ривком одночасно з поштовхом рук підняти таз угору.
6. В.п. – основна стійка. 1 – трохи зігнутися в тазостегнових суглобах, 2 - па-діння вперед в упор, лежачи на зігнутих руках, 3 – 4 – пауза, 5 – 8 – «крока-ми» на руках повернутись у в.п.  згинання рук починати відразу після тор-кання підлоги руками. Щоб збільшити навантаження на руки , переходячи в упор, відвести ногу назад.
7. В.п. – основна стійка. 1- злегка присісти, 2 – кидком перейти в упор, зігну-вшись у попереку на прямих руках, 3 – 4 – пауза, 5 – 8 – «крокуючи» на ру-ках, повернутись у в.п. переходячи в упор, голову назад не відводити.

ВПРАВИ ДЛЯ М'ЯЗІВ НІГ
1. В.п. - п'ятки, носки разом, руки опущені. 1 – 4 – присід, руки в сторони – вдих, 5 – 8 – повернутись у в.п., руки вниз – видих. Присідати на носках, коліна тримати разом, уперед не нахилятися.
2. В.п. - п'ятки, носки разом, руки на поясі. 1 – 4 – присід на носках – вдих, 5 – 8 – повернутись у в.п. – видих.
3. В.п. – основна стійка, руки вперед – у сторони. 1 – мах правою ногою до правої руки – вдих, 2 – повернутись у в.п. – видих, 3 – мах лівою ногою до лівої руки – вдих, 4 – повернутись у в.п. – видих.
4. В.п. - п'ятки, носки разом, руки опущені. 1 – 4 – присід, пальцями торкнути-ся п'яток – вдих, 5 – 8 – повернутись у в.п. – видих.
5. В.п. – ноги ширше, ніж плечі, руки на пояс. 1 – 3 – три пружинні нахили вперед, правою рукою торкатися лівого носка, 4 – повернутись у в.п. те саме іншою рукою. Дихання довільне.
6. В.п. - п'ятки, носки разом, руки опущені. 1 – 4 – присід, руки через сторони вгору – вдих, 5 – 8 – повернутись у в.п. – видих. Присідати на носках.
7. В.п. – основна стійка, руки вперед – у сторони. 1 – мах правою ногою до правої руки – вдих, 2 – повернутись у в.п. – видих , 3 – мах лівою ногою до лівої руки – вдих, 4 – повернутись у в.п. – видих, 5 – мах правою ногою до лівої руки – вдих, 6 – повернутись у в.п. – видих, 7 – мах лівою ногою до правої руки – вдих, 8 – повернутись у в.п. – видих.

ВИСНОВКИ
           Загальнорозвиваючі вправи спрямовані на розвиток координаційних здібностей, гнучкості і рухливості в суглобах. У підготовчій частині уроку загальнорозвивальні  застосовуються для розігрівання м'язів і підготовки організму до майбутньої роботи. А в основній частині при повторному або інтервальному методи тренування, коли навантаження виконується серіями, - служать засобом активного відпочинку. У заключній частині - сприяють кра-щому відновленню після виконаної роботи і локально застосовуються для зміцнення і розвитку окремих м'язів. 
           Виконання різноманітних загально розвивальних вправ  покращує коор-динаційні здібності, утворює певні навички і допомагає швидше засвоїти скла-дні форми спортивної техніки. При цьому необхідно так підбирати вправи і методи їх виконання, щоб без значного збільшення м'язової маси виробити вміння і навички володіння своїми м'язами.
           Виконання різноманітних загально розвивальних вправ  покращує координаційні здібності, утворює певні навички і допомагає швидше засвоїти складні форми спортивної техніки. При цьому необхідно так підбирати вправи і методи їх виконання, щоб без значного збільшення м'язової маси виробити вміння і навички володіння своїми м'язами.
           Правильне та регулярне виконання таких вправ корисно впливає на організм дитини, на всі її органи та системи, покращуючи їхню працездатність.
           Удосконалювання рухового апарату людини, його фізичний, пластичний і ритмічний розвиток – одне з основних завдань шкільного курсу «Фізична культура». Вибір оптимальних шляхів вивчення, закріплювання й удосконалювання техніки фізичних вправ гарантує досягнення потрібних на-вчальних результаті.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Булатова М. М. Твій перший олімпійський путівник. – К. – 2007
2. Зубалій М.І. Фізичне виховання в школі // Початкова школа. – 2002. - № 4.
3. Качашкін Л.П. Методика фізичного виховання. Посібник для студентів шкі-льних педагогічних училищ – М.: Просвіта, 1972.
4. Козленко М.П., Вільчковський Є.С., Цвек С.Ф. Теорія і методика фізичного виховання – К.: Вища школа, 1984.
5. Козленко Н.А., Мацулевич В.П. Фізичне виховання учнів першого класу. Посібник для вчителя – К.: Радянська школа, 1988.
6. Кудин А.Н. Физкультура и спорт. Малая энциклопедия. – Москва «Радуга», 1982.
7. Чешейко С., Кравченко Н. Гімнастика //Фізичне виховання в школі. – 2009.  

Немає коментарів:

Дописати коментар